Članek

#Komentar

Skrajna levica veleizdajalsko kocka z našo varnostjo

Realnost

Objavljeno pred 15 urami

V času, ko se svet sooča z naraščajočimi geopolitičnimi napetostmi, je vprašanje članstva Slovenije v Natu znova v središču razprav. Nekateri zagovarjajo izstop in nevtralnost, češ da zavezništvo ne zagotavlja resnične varnosti in služi predvsem interesom velikih sil. Drugi vidijo Nato kot ključno varovalko za majhno državo, kot je Slovenija, v vse bolj nestabilnem svetu. Resnična potreba je pravilno zaznavanje realnosti. Lepe fasade na gnile stebre varnosti so kot privid, da ne rečem popolna slepa zabloda.

5. člen severnoatlantske pogodbe

Osrednja kritika Nata pogosto cilja na 5. člen Severnoatlantske pogodbe, ki napad na eno članico razglaša za napad na vse. Kritiki poudarjajo, da člen ni pravno zavezujoč, saj dopušča članicam, da ukrepajo po lastni presoji. Res je, da zgodovinski primer v ciprskem konfliktu leta 1974 malo poseben. Takrat je Turčija, ki je članica Nata, vojaško zasedla del Cipra pod nadzorom Grčije, ki je prav tako članica Nata. Primer kaže na omejitve zaveznic v notranjih sporih, saj se članice med seboj naj ne bi napadale. 5. člen je namreč kot opomin namenjen nečlanicam, ki bi z napadom na članico napadle samo zvezo od zunaj.

Slovenija je članica Nata
Pavšalna kritika se ne ozira na širši kontekst. 5. člen je več kot pravni dokument in je kot tak politični in vojaški odvračalni mehanizem. Edina aktivacija določila tega člena se je zgodila po 11. septembru 2001, ko so izvedli teroristični napad na trgovinski center (WTC) v New Yorku. Ta je dokaz, da zavezništvo lahko deluje, ne glede na to, da je bila operacija v Afganistanu pretežno ameriška.


V letu 2025, se Nato sooča z novimi izzivi, kot so ruska agresija v Ukrajini, kibernetske grožnje in nestabilnost na Zahodnem Balkanu. S tem je 5. člen še vedno močan signal potencialnim agresorjem. Napad na članico, kot je Slovenija, bi nedvomno sprožil odziv najmočnejšega vojaškega bloka na svetu pa čeprav glede na potrebe v omejenem obsegu. V tem trenutku Sloveniji grozi največja nevarnost z nestabilnega juga (Zahodnega Balkana). Rusija je za Slovenijo nevarnost le v primeru, če bi ogrozila celo Evropo ali osrednji del, kjer se Slovenija tudi nahaja.

Nato pakt

Nepoznavalska trditev o previsoki ceni Nata

Ena najglasnejših kritik članstva v Natu se nanaša na finančne obveznosti, kar je neresno in zavajajoče. Natovo zahtevo oziroma dogovor za 2 % BDP za obrambo je za Slovenija ves čas izigravala. Leta 2024 je prispevala približno 1,3 % BDP, kar je v bistvu norčevanje iz varnosti, ki bi nam jo naj zagoavljali drugi. Kritiki opozarjajo, da visoki obrambni izdatki jemljejo sredstva iz zdravstvu, šolstvu in socialnim programom, kar naj bi bilo v korist tujega vojaško industrijskega kompleksa. Mimogrede, tudi aparature za zdravstvo uvažamo.
Nakup ameriških ali nemških orožarskih sistemov res ne prinaša neposrednih gospodarskih koristi slovenskemu gospodarstvu, saj se večina denarja steka v tujino. A to je igranje šaha le v enem kotu šahovnice.

Naveden argument spregleda posredne koristi članstva, ki so lahko višje. Nato Sloveniji omogoča dostop do skupnih zmogljivosti, kot so obveščevalne informacije, satelitski nadzor in skupne vaje, ki jih Slovenija kot nevtralna država sama ne bi bila sposobna razviti. Poleg tega lahko pametno usmerjeni obrambni izdatki, če so pametno usmerjeni spodbujajo tehnološki razvoj in odpirajo delovna mesta. Primer je kibernetska varnost ali vzdrževanje opreme.


Ključno je, da Slovenija najde ravnovesje. Povečanje obrambnih izdatkov je mogoče razvijati tako, da ne ogrozi družbene blaginje, hkrati pa krepi lastne zmogljivosti znotraj zavezništva. Zavedanje, da menedžment izvira iz vojaškega poveljevanja, je v naši zavesti že zbledelo. Prav tako pozabljamo, da je vojska razvila satelitske sisteme, internet, zveze, mnoge tehnološke rešitve, ki so uporobljene v industriji in gradbeništvu ipd.

Nevtralnost je za Slovenijo iluzija

Ideja o nevtralnosti prihaja iz nevtralnosti Švice in Avstrije, je pa naivno razmišljati o tem, da nevtralnost kar razglasiš in si nevtralen. Nevtralnost je na prvi pogled privlačna, a tvegana alternativa. Nevtralne države so zgodovinsko dokazale, da lahko z diplomatsko spretnostjo in močno obrambo ohranjajo stabilnost. Vendar je nevtralnost v današnjem multipolarnem svetu veliko bolj zapletena. Velike sile kot so ZDA, Kitajska in tudi Rusija so vse bolj na okopih, kar poglablja krizo in povečuje grožnje.


Poleg drugega nevtralnost zahteva močno gospodarsko in diplomatsko podlago, ki je Slovenija trenutno nima. Še zlasti ne na ravni Švice, kjer imajo mnoge države in vplivni, zares vplivni zemljani svoje zakladnice. Izstop Slovenije ali katerekoli primerljive države iz Nata bi lahko oslabil njen položaj v EU, saj je obrambna politika unije vse bolj povezana z zavezništvom. Prav tako bi prehod na nevtralnost zahteval ogromne naložbe v lastno vojsko, ki bi morale močno preseči trenutnih 1,5 % BDP, učinek pa bi bil neprimerno manjši kot v zavezništvu. Sodobne grožnje niso le klasične vojaške, ampak so to tudi sodobni sufisticirani kibernetski napadi ali/in hibridna vojna.

Pomen Nata za Slovenijo ni bil nikoli tako velik

V svetu, kjer se multipolarni red krepi, podnebne krize sprožajo migracije, gospodarski pretresi pa slabijo stabilnost, je Nato za Slovenijo ključen steber varnosti. Čeprav 5. člen ni brezhiben in članstvo prinaša finančne obveznosti, zavezništvo zagotavlja odvračanje, ki ga majhna država sama ne more doseči. Slovenija nima neposrednih zunanjih sovražnikov, a regionalne napetosti, kot so nestabilnost na Balkanu ali ruski vpliv, zahtevajo močno varnostno mrežo.


Namesto izstopa iz Nata bi morala Slovenija v najboljšem primeru slediti hibridnemu pristopu. To pomeni krepiti lastne obrambne zmogljivosti, prilagojene njenemu terenu in potrebam (npr. mobilne teritorialne enote in kibernetska obramba), hkrati pa aktivno izkoriščati prednosti zavezništva. Diplomatsko bi se morala povezovati z vsemi svetovnimi silami in si ves čas in tenzivno in iskreno prizdevati za dobre odnose z vsemi temi, nikoli pa proti njim, kot to počne trenutna slovenska politika. To ne pomeni nujno odvisnosti, temveč pametno izrabo zavezništva za zaščito nacionalnih interesov.

Realen zaključek

Nato ni popoln, a za Slovenijo v letu 2025 ostaja najzanesljivejša varnostna mreža. Nevtralnost je privlačna ideja, a brez gospodarske moči, diplomatskega vpliva in robustne vojske. Namesto da bi se odpovedala zavezništvu, bi morala Slovenija izkoristiti njegove prednosti, hkrati pa graditi lastno obrambo znotraj povezav. V nestabilnem svetu je ravnovesje med varnostjo, blaginjo in neodvisnostjo ključno. Nato zato ostaja eksistenčno pomemben del varnostne enačbe.

#Slovenija #Rusija #Afganistan #NewYork #ZahodniBalkan #Nato #Turčija #Grčija #Ciper #5Člen